Gebeliğe Hazırlıkta Beslenme

Sağlıklı Beslenme

Dengeli ve sağlıklı beslenme çocuk sahibi olabilmek için çok önemlidir. Çiftlerin sağlıklı beslenmesi yumurta ve sperm kalitesini ve döllenmeyi etkiler. Gebelik öncesi dönemde sağlıklı beslenme alışkanlıklarının edinilmesi ve bunların gebelik süresince devam ettirilmesi çok önemlidir. Düzenli beslenme alışkanlığı anne adayına, ailesine ve gelişecek bebeğin sağlığına katkıda bulunur.

Gebelik öncesi dönemden itibaren temel besin gruplarının hepsinden her gün alınmasına, günde üç öğün yemek yenmesine ve kalsiyum, demir, folik asit gibi önemli vitamin ve mineralleri içeren besinlerden yeterli miktarlarda alınmasına dikkat edilmelidir.

Önerilen ideal diyet aşağıdakileri içermelidir  ;

Protein  4 porsiyon
Süt ve süt ürünleri 4 porsiyon
Tahıl  3 porsiyon
Yeşil sebze  2 porsiyon
C vitamininden zengin meyveler  1 porsiyon
Diğer sebze ve meyveler  4 porsiyon

 

Vitaminlerin en iyi kaynağı taze sebze ve meyvelerdir. Fazla pişmiş, dondurulmuş ve uzun süre bekletilmiş gıdalar içerdikleri vitaminleri kaybeder. Konservelerin birçoğunun da besin değeri azalır. Etlerin yenmeden hemen önce pişirilmesi sağlıklıdır. Taze sebzeleri haşlamak yerine buharda pişirme gerekir. Vejetaryen olan kadınlar yeterli miktarda protein, kalsiyum ve demir alamazlar.

Vejetaryen olan kadınların mutlaka gebelik öncesinde protein alımını arttırması ve vitamin takviyesine başlanması gerekir.

Vitaminler ve Mineraller

Gebelik öncesinde vitamin kullanan kadınların hekime danışarak kullandıkların vitamin haplarını değiştirmeleri gerekebilir. A,D ve E vitaminleri yüksek dozda alındıklarında gelişmekte olan bebeğe zarar verebilir. Gebelik döneminde vücudun vitamin ihtiyacının değiştirir.

 Demir; Birçok kadında demir eksikliği görülür. Gebelik öncesinde fazla soruna neden olmayan bu durum gebelikle beraber kansızlığa (anemi) yol açar. Gebelik öncesinde demir eksikliği belirlendiği taktirde mutlaka tedavi edilmelidir. Demir ihtiyacının sadece besinlerin karşılanması zordur.

 Folik Asit: Sağlıklı gebelik için en önemli vitamin folik asittir. Döllenmeden hemen omurilik ve sinir sisteminin gelişmesinde önemli rol oynar. Gebelikten önce üç aylık dönemden itibaren günde 400/ mg folik asit takviyesi nöral tüp bozukluklarının oluşmasını engeller. Folik asit narenciyede, yeşil yapraklı sebzelerde, fındık, badem ve baklagillerde bulunur.  Gebelik öncesi dönemden itibaren doğal besinlerle alınan folik asidin yanında 400 mcg folik asit içeren multivitaminler veya folik asit tabletleri önerilir.

 A Vitamini: Protein sentezi; kemik ve diş gelişimi, deri hücrelerinin ve gözdeki retina hücrelerinin gelişimi için gerekli bir vitamindir. Genellikle gıdalardan yeterli miktarda alınabilir. Günde 5000 ünitenin üzerinde alındığında doğumsal anomalilere yol açabilir.

 D Vitamini: Güneşten veya gıdalardan alınabilen bu vitamin kemik gelişimi için gereklidir. Süt ürünleri ve balık bu vitaminden zengin gıdalardır. Fazla miktarda alındığında doğumsal anomalilere sebep olabilir.

E Vitamini: Antioksidan olan bu vitamin fazla alındığında vücutta birikerek toksik düzeylere ulaşabilir ve gelişmekte olan bebeğe zarar verir.

 K Vitamini: Kanın pıhtılaşması için gerekli olan bu vitaminin eksikliği ancak karaciğer hastalığı olan veya uzun süre antibiyotik kullanan kişilerde görülür. Gebelik döneminde fazla miktarda alınması bebeğe zarar verebilir.

 C Vitamini: Vücudun birçok fonksiyonunda rol oynar. C vitamini gereğinden fazla alındığında emilimi azalır ve fazla alınmasına rağmen hem gebede hem de bebeğinde eksiklik görülebilir. Gıdalarla ve prenatal vitamin preparatları ile yeterli miktarda alındığı için C vitamini takviyesine gerek yoktur.

 B Vitaminleri; B kompleks vitaminleri vücudun birçok fonksiyonu için beraberce çalışır ve gereklidir.  En sık B6 vitaminin eksikliği görülür. Bu vitamin lifli gıdalarda, tahıllarda, süt, yumurta ve yeşil sebzelerde bulunur.  Gebelik döneminde B1 vitamin eksikliği olan annelerin bebeklerinde ani bebek ölümlerinin daha sık görüldüğü belirtilmektedir. Prenatal vitamin preparatları yeterli miktarda B kompleks vitaminleri içerir.

Vücut Ağırlığınız

Gebe kalmadan önceki vücut ağırlığınız önemlidir. Normal kilolarının üzerinde veya altında olan kadınlar gebelikleri sırasında,  vücut ağırlıkları normal olan kadınlardan daha fazla problem yaşarlar. Gebelik sırasında kilo almanız veya vermeniz dışında gebelik öncesi kilonuzun da bebeğin doğum kilosunda etkisi vardır. Gebelik planı yapıyorsanız sorunsuz bir hamilelik geçirmek ve sağlık bir bebek sahibi olmak için gebelik öncesi ideal kilonuza ulaşmaya çalışmalısınız.

 Normalden Düşük Kilo

Vücut ağırlığınız ideal kilonuzdan  % 10 daha düşük ise zayıf sayılırsınız. Zayıf kadınlarda yetersiz beslenme, vitamin ve mineral eksiklikleri sık görülür. Zayıf olan kadınların gebelik öncesi kilo almaları ve prenatal vitamin takviyesine başlanması gerekir.

Bu kadınlarda erken doğum ve bebeğin düşük doğum ağırlığı olma ihtimali artar. Bu bebeklerde gelişme geriliği de görülür.  Gebeliğin ilk üç aylık döneminde hızlı kilo alınması sakıncalıdır.  Bu dönemde çok fazla gıda alınması bebeğin ilerideki kilosunu etkileyebilir. Gebelik döneminde fetal yağ hücreleri hızla çoğalır.

Gebelik döneminde iki kişilik yemek yemek yaygın ve yanlış bir inanıştır, bu dönemde tek kişilik ve dengeli beslenmek gerekir. Kalori alımı biraz arttırılmalı ve bu ekstra kaloriler karbonhidratlardan alınmalıdır.

 Fazla Kilo

Obezite, kilonuzun ideal kilonuzdan % 20 daha fazla olmasıdır. Fazla kiloluysanız gebelikten önce kilo vermeye çalışmanız önemlidir. Gebelikte diyet yapmak sizin ve bebeğinizin ihtiyacı olan temel gıdanın eksilmesine neden olur. Diyet sırasında vücutta depolanan yağlar tüketilir, bu durum vücudun metabolik dengesiniz bozar. Bebeğin sinir sistemini etkileyen ve düşük zekâlı olmasına neden olan ketozis olarak adlandırılan durum ortaya çıkabilir. Fazla kilolu olan kadınlar büyük bebek dünyaya getirirler. Bu durum anne ve bebek için travma tik doğum nedenidir, forsepsle veya sezeryan ile doğum yapılmasını gerektirir. Fazla kilolu kadınlarda gebelik zehirlenmesi, yüksek tansiyon, diyabet, pıhtılaşma bozuklukları ve kalp problemleri daha fazla görülür. Gebe kalmadan önceki dönemde yağdan fakir, liften zengin diyet uygulanarak ve egzersiz yaparak kilo verilmesi uygun olur. Haftada bir kilo vermek güvenlidir, daha hızlı kilo vereceğiniz diyetler gebe kalma şansınızı düşürüp, gebelik öncesi besin depolarınızı azaltır. Beslenme alışkanlıklarını değiştirip, düzenli beslenerek ideal kiloya ulaşması en doğrusudur.

 

İlgili Makaleler

Formu Doldurun Sizi Hemen Arayalım